De wereld na corona – Interview Resto van Harte

Interview Resto van Harte

Een op de tien Nederlanders voelt zich ernstig eenzaam. Door tal van oorzaken missen zij aansluiting met de samenleving. Resto van Harte biedt deze mensen laagdrempelige eettafels in haar buurtrestaurants aan in de stadsdelen Oost, Noord, Nieuw-West en Zuidoost.

PACT-makelaar Rob Held sprak met Anne Kaasenbrood, manager Resto van Harte Noord-Holland.. Anne vertelt dat dat bij Resto van Harte iedereen welkom is. “Er is aandacht voor iedereen die een grotere kans heeft om in een sociaal isolement te raken of daar al in zit ongeacht leeftijd, cultuur of maatschappelijke positie. Wij streven naar een Nederland waarin niemand eenzaam is. Het organiseren en stimuleren van betekenisvolle ontmoetingen tussen buurtbewoners om zo de zelfredzaamheid van individuen en de samenredzaamheid van lokale gemeenschappen te vergroten staat centraal.”

 

Kun je kort schetsen wat de eerste lockdown en de onwetendheid die we allemaal hadden rondom een pandemie een jaar geleden voor jullie betekende?

Anne: “De ontmoetingsplek voor eenzame ouderen was plotseling gesloten. Mensen met een beperking raakten in een isolement, omdat zij niet meer uit huis kwamen. Alles stond compleet stil. Vrijwilligers die een zinvolle dagbesteding hadden werden radeloos. Onze koks die als zzp’ers werkzaam zijn, hadden geen inkomen. Deze schok sloeg al snel om in daadkracht. Er werd een bellijn geopend, waarbij alle vrijwilligers alsnog hulp konden bieden aan eenzamen personen. De bezorgservice deed zijn intrede en dat resulteerde in de verstrekking van honderden maaltijden aan met name bewoners van het Flevohuis.”

 

In hoeverre hebben jullie jezelf opnieuw moeten uitvinden? En wat hebben jullie concreet aangepast en veranderd in jullie werkwijze/dienstenpakket/aanbod?

Anne: “Het videobellen werd geïntroduceerd en het personeel heeft diverse instructies gehad om dit ook toe toepassen in de contacten met de klanten. Een hele uitdaging om op afstand de ouderen het facetimen, Instagram en WhatsApp  te leren. Het gebruik van deze hulpmiddelen is uiteraard noodzakelijk geweest, maar heeft tot op heden niet het gewenst sociale impact gehad van voor de coronapandemie. Persoonlijk contact wordt ontzettend gemist.  Intern heeft het videobellen ertoe bijgedragen dat er wekelijks overleg met de vrijwilligers plaatsvond met als gevolg dat eenduidig werkafspraken met het hele team kan worden gemaakt. Dit is zeker een pluspunt.”

 

Waarvan dacht je, ‘hoe gaan we dit doen? En dit gaat ons nooit lukken?’ en wat lukte toch of heeft je het meest verbaasd het afgelopen jaar?

Anne: “Deze crisis heeft een saamhorigheidsgevoel in gang gezet die ons als team de kracht heeft gegeven om barrières te slechten. Met onze 60 vrijwilligers is het ons gelukt om de transitie te maken naar afhaalmaaltijden en een bezorgservice. Het aantal maaltijden was tijdens corona 250 per week. De blijdschap was enorm onder gasten die hiervan gebruik maakten.”

 

Wat zijn de belangrijkste gevolgen van corona en de lockdown geweest voor de mensen die jullie ondersteunen?

Anne: “We zagen onder onze bezoekers het volgende:

– Ouderen kregen angststoornissen mede door de beelden van overvolle ic’s en de lockdown

– Verergering van lichamelijke klachten vanwege beperkt bezoek aan de huisarts

– Nog meer vereenzaming

– Ouderen die geen contact hadden met kinderen en kleinkinderen

– Geen contact met leeftijdsgenoten

– De persoonlijk contacten op de locatie zijn tot nul gereduceerd

– Dementie en Alzheimer zijn zichtbaar toegenomen

– Het overlijden van vrienden en kennissen als gevolg van corona leidt tot neerslachtigheid

 

Waar trad het snelst en het meest ‘Corona moeheid’ op? En hoe zijn jullie daarmee omgegaan?

Anne: “De onzekerheden met betrekking tot de versoepelingen en/of strenge coronamaatregelen heeft tot onzekerheid geleid. De planning en dagelijkse bedrijfsvoering raakte ontregeld en dat vergt een enorme flexibiliteit van het personeel.”

Met het oog op de ‘heropening’ van de wereld waar richten jullie je op? Zijn er achterstanden weg te werken? Hebben zich nieuwe mogelijkheden aangediend in het afgelopen jaar?

Anne: “Resto van harte is  5 juni weer geopend. Een novum is dat het mee eten middels een online reservering plaatsvindt. Het aantal van gemiddeld 80 gasten per dag op een locatie wordt daardoor niet gehaald.”

 

Wat heb je geleerd in dit bijzondere jaar?

Anne: “Tijdens het coronajaar is gebleken dat niet alleen ouderen eenzaam zijn, maar dat het in alle lagen van de bevolking voorkomt. Er is nu meer kennis dan voorheen. In de strijd tegen eenzaamheid heeft social media zijn waarde de afgelopen maanden duidelijk bewezen.”

 

Wat is het eerste wat jezelf weer gaat doen als de wereld open is?

Anne zou na Corona alle gasten het liefst een dikke knuffel willen geven. Meer aandacht aan gezond eten willen schenken, omdat duidelijk is geworden hoe belangrijk dit is bij de versterking van het immuunsysteem.

Meer interessante initiatieven

Project Ik Ben Er

Project Ik ben er activeert en informeert bewoners van de Dichtersbuurt in Amsterdam Nieuw-West over werk, participatie en inkomen. Samen met OBA en andere organisaties verbinden ze bewoners met informele…
Lees verder

De Gezonde Schakel

De Gezonde Schakel levert betaalbare, lokale en geredde groenten, fruit en kruiden aan meer dan 10 sociale voedselinitiatieven en 4.000 huishoudens met een laag inkomen. Ze willen dit uitbreiden naar…
Lees verder

Amsterdamse FRIS Supermarkt

Amsterdamse FRIS Supermarkt laat gezinnen in een financieel kwetsbare situatie gratis winkelen en biedt LifeCoach-trajecten voor structurele verbeteringen in hun leven. Dit helpt hen zelfvertrouwen en waardigheid terug te krijgen…
Lees verder

De Groene Kans

De Groene Kans zet zich in voor een leefbaardere wereld door voedselverspilling tegen te gaan en blijdschap te verspreiden door eten te delen. Ze creëren betrokken gemeenschappen in Amsterdam (Nieuw-West…
Lees verder