De Digi Challenge is een (online) event dat zich richt op digitale inclusie in Amsterdam. Verschillende partijen zoals aanbieders van digitaal lesmateriaal, initiatieven uit de stad, vrijwilligers en professionals en gemeente-medewerkers komen hier bij elkaar om samen naar oplossingen te zoeken om de digitale kloof te verkleinen.
Tafelgesprek 1: Wat is er in vier jaar gebeurd?
Volgens spreker Nicole Goedhart, onderzoeker van het Amsterdam UMC, is er veel gebeurd op digitaal gebied. Organisaties en overheid zijn gaan digitaliseren en het thema ‘digitale inclusie’ staat steeds meer op de agenda. Er is meer aanbod waar mensen terecht kunnen voor hulp en de coronacrisis heeft ontwikkelingen extra versneld. Toch zijn er nog steeds belangrijke aandachtspunten die in onderzoeken van het Amsterdam UMC naar voren komen:
Cybersoek is al zo’n 20 jaar bezig met digitale inclusie. De tafelgasten Karien Sondervan en Fleur Derogee weten daardoor goed wat werkt om mensen bij het vergroten van vaardigheden: tijd en aandacht. Tijdens de coronacrisis merkten ze dat de vraag naar hulpverlening enorm toenam. Ze zetten snel een computerhulplijn op, organiseerden spreekuren en hielpen via WhatsApp. Dat waren sleutels tot succes: gebruik zoveel mogelijk wat mensen al kennen.
Toch is de conclusie dat meer nodig is om van digitale inclusie te kunnen spreken. Organisaties, instanties, bedrijven en overheden: iedereen moet meer oog hebben voor groepen die minder digitaal vaardig zijn. Dat gebeurt nu nog te weinig, waardoor veel zaken eigenlijk alleen nog maar moeilijker zijn geworden.
Tafelgesprek 2: Vooruit kijken
Na een filmpje over toonaangevende initiatieven die tijdens de corona-lockdown plaatsvonden spreken Sander Heikens van NoProtocol, Martijn Smits van de Gemeente Amsterdam en Boris Wagenaar van Digi Surfer over de manier waarop organisaties digitale toepassingen toegankelijker kunnen maken. Sander geeft aan dat in een ontwikkelproces voor digitale diensten meestal in een vroegtijdig stadium naar alle stakeholder wordt gekeken. Het is hierbij relevant om partijen te stimuleren om ook ‘minder digitaal vaardige mensen’ als stakeholder groep mee te nemen.
Martijn schaart zich hierachter en stelt dat de eindgebruiker altijd centraal moet staan. Daarom doet de gemeente veel onderzoek naar de beleving en ervaring van verschillende doelgroepen. Dat deelt hij op het openbare Open Research Platform, maar daar zouden volgens hem nog veel meer organisaties bij kunnen aansluiten.
Deelsessies
Na het plenaire programma waren er verdiepende sessies in kleinere groepen om door te praten op specifieke onderwerpen, deze te verdiepen en te verkennen of zaken (gezamenlijk) kunnen worden opgepakt. Scroll naar beneden om de belangrijkste conclusies te lezen.
Tot slot
We mogen op de vierde Digi Challenge concluderen dat er veel in gang is gezet de afgelopen jaren en dat in het bijzonder 2020 ons ‘dwong’ met elkaar een grote stap te maken in digitale communicatie. Ook werden in 2020 de groepen die minder digitaal vaardig zijn (en/of niet beschikken over een bruikbaar device) nog meer zichtbaar.
Tijdens de Digi Challenge viel ook dit jaar weer op dat partijen (initiatieven, aanbieders, vrijwilligers, professionals etc.) sterk op zoek zijn naar elkaars expertise en vormen van samenwerking. Wij gaan daarom in 2021 faciliteren dat meer partijen met elkaar in contact komen gedurende het jaar zodat er meer samenwerkingen en effectieve acties ontstaan in aanloop naar Digi Challenge 2021!